Szoptató anyukák: „Mikor kezdhetek el végre diétázni?”

szoptatas1

A nők többsége a várandósság 9 hónapja alatt bizony jócskán kihasználja áldott állapotát, beleértve azt is, hogy azt ehet, akkor és annyit, amennyit csak szeretne. A kilók csak úgy kúsznak felfelé, s mire ráeszmél a kismama, máris +30 kilóval megy szülni. Természetesen a baba születésével jó pár kilótól megszabadulunk, de a szoptatás végett tudjuk, hogy a koplalásnak nagyon nincs még itt az ideje. A rajtunk csüngő kilóktól azonban egyre csak rosszabbul érezzük magunkat. Mit lehet tenni tehát?

Csak úgy, mint  terhességgel kapcsolatban, a szoptatásnál is rengeteg tévhit kering a virtuális világban, miszerint kettő helyett kell enni, sok zsírosat kell fogyasztani, a cukor is fontos, ezért lelkiismeret-furdalás nélkül vesszük szoptatás alatt is a csokikat és sütiket. Az egészséges táplálkozás azonban nem egyelő a koplalással és azzal, hogy odafigyelünk az étkezésre, a megfelelő mennyiségű kalóriabevitelre, az nem azt jelenti, hogy rosszat teszünk a babával, épp ellenkezőleg. Ő is a megfelelő tápanyagokat kapja meg, és mi sem egy kisebb méretű bálnát látunk viszont a tükörben.

Dr. Sarlai Katalin gyermekorvossal beszélgettünk arról, miként figyelhet oda az édesanya a táplálkozásra úgy, hogy azzal gyermekének és önmagának is a lehető legjobbat teszi. Sarlai doktornő 2003 óta vezet szoptatási ambulanciát, ahol várja a szoptatási nehézségekkel küzdő anyákat. A Róbert Magánkórházban kedden és pénteken rendel.

Sok anya az evésről is elfelejtkezik a gyermekágy első heteiben. A család a barátok tudnak segíteni, ennivalót vinni, „komatálat”, hogy a mamának a baba ellátásán kívül más feladata ne legyen. A szoptató fotel mellé készített egészséges falatkák legyenek mindig kéznél. Soha vissza nem térő alkalom azt enni, amit szeretünk, de legyünk mértékletesek.

• A tej minősége nem a bevitt kalóriáktól függ, mivel elég jól táplált nép vagyunk.
• Az anyai szervezet a végsőkig biztosítja a tej megfelelő összetételét.
• A tejtermelés napi 500- 600 extra kalória bevitelt igényel.
• A tej összetétele csak néhány tápláléktól függ: a tejben megjelenő zsírsavak függenek az anya által elfogyasztott zsírsavaktól.
• Az alkohol is megjelenik a tejben és a túl sok coffein is ( WHO ajánlás maximum napi 300 mg coffein ( kávé, tea, csokoládé, cola).
• A tej mennyisége pedig a szoptatások számától és hatékonyságától függ: Annak a mamának, aki sokszor mellre teszi gyermekét, sok teje lesz.

szoptatas

A szoptató édesanya étrendjének kiegyensúlyozottnak kellene lenni. Legalább naponta 5x egyen, de kerülje a zsíros, erősen cukrozott ételeket, italokat. Ez főleg fehérje bevitel legyen: sovány húsok, felvágottak, hal, tejtermékek, tojás. Fontos a sok zöldség, gyümölcs, nemcsak a vitamintartalma, de az ásványi anyagok és a rostok miatt is. A zöldséget lehet párolni (nagyon jó pároló edényeket lehet ma már kapni), vagy nyersen fogyasztani.
Teljes kiőrlésű kenyér, rozskenyér, magvas kenyerek, (magas B vitamin tartalom) müzlik, gabonapelyhek fogyasztása ajánlott.

Amit nem szabad: cukros sütemények, cukros italok (pld. Cola).

A zsiradék főleg növényi olajokból álljon, és minél kevesebbet fogyasszon a szoptató mama.
Minél kevesebb só és erős fűszer. De ugyanakkor a családi szokásokat nem kell megváltoztatni, a baba az otthoni ízekhez az anyatejen át hozzászokhat, és ezeket később is szeretni fogja.
Napi fél liter tej fedezi a kalcium szükséglet 70 %-át.
Megszokott gyermekágyas étel a madártej (magas a cukortartalma!) Csak keveset fogyasszon belőle a szoptató anya.
Igyon annyi folyadékot, amennyi jól esik neki. Főleg vizet, gyümölcslevet.

Általános elv: étvágyunknak és szomjúságunknak megfelelően együnk és igyunk.

A várandósság alatt felhalmozott zsírraktárak a szoptatás ideje alatt felhasználódnak. De ennek nem szabad gyorsnak lenni, havi legfeljebb fél- egy kilót szabad fogyni.

Szülés után az első két hónap alatt ne törekedjen a mama a fogyásra, hogy a szervezete regenerálódni tudjon.

szoptatas2

Két hónap után az aktivitást kellene fokozni – többet mozogni – Napi séta, akár a kendőben magára kötözött babával, has és gátizom erősítő tornák, javasoltak. A napi kalória bevitelt csökkentse napi 100 kalóriával (kevesebb csoki, sütemény).
Ha a mama gyorsabban akar fogyni napi 1800 kalóriás diéta (melyben van elég kalcium cink, magnézium, B vitamin, folsav) megengedett, ez alá azonban nem szabad menni, nem szabad fogyókúrás szereket szedni és folyadék diétát tartani.

Ha valaki erősen fogyókúrázik, akkor a saját zsírraktárait kezdi gyors ütemben lebontani. Sajnos sok, a környezeti szennyeződésből származó káros anyagot raktározunk a zsírszöveteinkben, ezek ilyenkor bekerülhetnek a keringésbe, és az anyatejbe. Ezért nem ajánlott az erős fogyókúra a szoptatás alatt.

A testmozgás fokozatos bevezetése a szülés után javasolt, nem csak fogyókúra céljából. A könnyű gyakorlatok testet, lelket nyugtató hatásúak, stressz oldóak. Egy, a szoptató melleket jól tartó melltartó nem árt!

Általános elv: mértékletesség és fokozatosság.
A mértékletességet az evésre értem, nincs tabu étel, de ismerjük a mértéket. Használjunk kisebb tányért!  Nálunk még nincs hapyfork – bár nem ártana- (ez egy olyan villa, amely rezeg, ha túl gyorsan eszünk.)
A fokozatosságot pedig a súlyleadásra és a tornagyakorlatokra értem.

Szakértő: dr. Sarlai Katalin, gyermekorvos, neonatológus, Róbert Károly Magánkórház, Róbert Rendelőintézet

Leitner Olga

Fotók. illusztráció

Megosztom:

Hozzászólások

hozzászólás